FANDOM

Připoutejte se, prosím! (anglicky: Airplane!) je americká komedie z roku 1980, kterou režírovali Jim Abrahams, David Zucker a Jerry Zucker. Scénář, kromě režisérské trojice, napsali Arthur Hailey, Hall Bartlett a John C. Champion. Producenty byli Jon Davison a Howard W. Koch. Ve filmu se objevili herci jako: Kareem Abdul-Jabbar, Lloyd Bridges, Peter Graves, Julie Hagerty, Robert Hays nebo Leslie Nielsen.

Film se umístil na šestém místě v seznamu 100 nejvtipnějších filmů. V průzkumu od Channel 4 ve Spojeném království, který proběhl v roce 2007, je snímek považován za druhý nejlepší komediální film všech dob, hned po Životě Briana od Monty Python. V roce 2008 byl vybrán časopisem Empire jako jeden z 500 nejlepších filmů všech dob a v roce 2012 byl zvolen jako číslo jedna v anketě 50 nejvtipnějších komedií.

Na film navazuje druhý díl s názvem Připoutejte se, prosím! 2.

Obsah

Bývalý námořní pilot Ted Striker dostal kopačky od své dlouholeté přítelkyně Elaine Dickinsonové, která pracuje jako letuška u Trans American Airlines. Aby ji získal zpátky, rozhodne se za ní vydat na palubu letadla, i když má averzi vůči všemu okřídlenému, jelikož za války přišel o několik svých spojenců. Během letu se snaží s Elaine promluvit, ale náhle dojde k indispozici pilotů, kteří se otráví jídlem, a tak je na Tedovi, aby s letadlem bezpečně přistál.

Obsazení

Tvůrci

Herci

Kareem Abdul-Jabbar Kareem Abdul-Jabbar Roger Murdock
Lloyd Bridges Lloyd Bridges Steve McCroskey
Peter Graves Peter Graves Clarence Oveur
Julie Hagerty Julie Hagerty Elaine Dickinsonová
Robert Hays Robert Hays Ted Striker
Leslie Nielsen Leslie Nielsen Dr. Rumack
Lorna Patterson Lorna Patterson Randy
Robert Stack Robert Stack Rex Kramer
Stephen Stucker Stephen Stucker Johnny Henshaw-Jacobs
Frank Ashmore Frank Ashmore Victor Basta
Jonathan Banks Jonathan Banks Gunderson
Jim Abrahams Jim Abrahams náboženský fanatik
Lee Bryant Lee Bryant paní Hammenová
Joyce Bulifant Joyce Bulifant paní Davisová

Výroba

Natáčení

Film se natáčel v období od 29. července do 31. srpna 1979. Natáčení probíhalo na mezinárodním letišti v Los Angeles, v Paramount Studios a Universal Studios, na pláži Westward Beach, v Griffith Park a také v Culver City ve státě Kalifornie.

Vydání

Světová premiéra filmu proběhla 2. července 1980. V České republice (tehdy ještě Československu) to bylo 9. srpna 1983. 23. října 2000 vyšel film v USA na DVD a 25. září 2011 zase na Blu-ray. V Česku vyšel zatím pouze na DVD, a to 1. června 2001.

Ohlasy

Film se od kritiků dočkal všeobecně pozitivních reakcí a je považován za jeden z nejlepších filmů roku 1980. Web Rotten Tomatoes mu udělil 97%, na IMDb je hodnocen 7,8/10 a na ČSFD má zase 79%.

Ocenění

Výhra

2010
National Film Registry Uchování filmu v knihovně Kongresu
1981
WGA Award Nejlepší komediální adaptace (Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker)

Nominace

2005
Satellite Award Mimořádné DVD a Mimořádné DVD bonusy
1981
Zlatý glóbus Nejlepší film (komedie nebo muzikál)
BAFTA Nejlepší scénář (Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker)
Young Artist Award Nejlepší mladá komediální herečka (Jill Whelan) a Nejlepší mladý komediální herec (Rossie Harris)
1980
Stinker Award Nejhorší dětská role (Jill Whelan)

Zajímavosti

Použitá hudba

Postřehy

  • Aeromexico byla jediná letecká společnost, která film koupila pro promítání cestujícím během letu.
  • Videohra, kterou hrají ve středisku řízení letového provozu, je Basketball (1978) pro Atari 2600.
  • Ethel Merman trvala na tom, že si na natáčení bude brát svého vlastního kadeřníka.
  • Děj filmu se odehrává dne 5. března 1980.
  • Film se objevil v knize „1001 filmů, které musíte vidět, než umřete” od Stevena Schneidera.
  • Pro hlasy, které zní na letišti z rozhlasu, najali tvůrci muže a ženu, kteří namluvili hlášení pro losangelské letiště také ve skutečnosti.
  • Ke slavné scéně, kdy letadlo projede obřím oknem terminálu, řekl producent Jon Davison, že mu přišlo mnoho dopisů od pilotů, ve kterých psali, že se jim málem stalo něco podobného. Někteří z nich byli prý tak blízko, že se čumákem dotýkali skla.

Galerie

Odkazy

Související

Externí