FANDOM

Sám doma (anglicky: Home Alone) je rodinná komedie z roku 1990, kterou režíroval Chris Columbus. Scénář k filmu napsal John Hughes, který byl také producentem. V hlavních rolích se objevili Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard, Roberts Blossom, Catherine O'Hara a John Candy.

Film měla původně produkovat společnost Warner Bros., když to převzala 20th Century Fox, zvýšil se rozpočet z původních 14 na 17 milionů dolarů. Columbusova práce na Sám doma začala již na začátku roku 1989, když mu scénárista Hughes pomohl zajistit režírování filmu Vánoční prázdniny. K natáčení ovšem nedošlo, jelikož se režisér pohádal s Chevym Chasem a projekt opustil. Hughes mu tedy nabídl scénář k jinému vánočnímu filmu, kterým byl právě Sám doma.

Po svém vydání se film stal komerčně nejúspěšnější komedií všech dob v USA, a také na celém světě, než byl v roce 2011 překonán filmem Pařba v Bangkoku.

Na tento film navazuje druhý díl pod názvem Sám doma 2: Ztracen v New Yorku.

Synopse Editovat

Rodina McCallisterových odcestuje na vánoční dovolenou do Paříže. Doma v Chicagu však omylem zapomenou osmiletého Kevina, který je nadšený, jelikož si konečně může dělat co chce. Brzy však zjistí, že se ve čtvrti potulují dva zloději, kteří se chystají vykrást jeho dům.

Viz také Editovat

Externí odkazy Editovat